-Kinderen zien, kinderen doen na.
Filmpje: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=6JfHB2cruJU
-Krantenartikel: Helft Belgische jongeren wantrouwt andere mensen.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20120404_106
Inleidend gedicht:
Wees jezelf
Vele mensen dragen maskers,
maar het is veel beter om
eens gewoon jezelf te zijn.
Niemand is nietig of heel klein
Maar dan kom je er wel achter
wie je echte vrienden kunnen zijn
Dus al draag jij wat zorgen?
Houd ze eens niet verborgen
Jij kan je wel groot houden en
misschien heel erg klein....
Maar dan weten jou medemensen
nooit wat jou echte gevoelens zijn.
Wees jij en voel je vrij
Het lucht ook op, neem dat
maar aan van mij.
maar het is veel beter om
eens gewoon jezelf te zijn.
Niemand is nietig of heel klein
Maar dan kom je er wel achter
wie je echte vrienden kunnen zijn
Dus al draag jij wat zorgen?
Houd ze eens niet verborgen
Jij kan je wel groot houden en
misschien heel erg klein....
Maar dan weten jou medemensen
nooit wat jou echte gevoelens zijn.
Wees jij en voel je vrij
Het lucht ook op, neem dat
maar aan van mij.
Ik denk na over...:
- Welke waarde wil je aan je kleuters/ leerlingen echt doorgeven? Waarom is deze waarde belangrijk in relaties (vriendschap, werk, partner, functionele) tussen mensen? Wat gebeurt er als deze waarde afwezig is?
Ik kies voor Respect maar daar hoort eerlijkheid en vertrouwen ook bij. Het is volgens mij een vicieuze cirkel en ik geef een woordje uitleg bij deze waarden. Maar de belangrijkste waarde is voor mij respect en dat je al leren van kleins af aan.
1) Respect
Dit is de belangrijkste waarde die ik wil meegeven aan de kleuters, respect is de basis waarde waar alle ander waarden op verder kunnen worden gebouwd. Ik vind het zeer belangrijk dat er wederzijds respect is maar respect moet je ook verdienen. De anderen kunnen je pas respecteren als jij jezelf respecteert (je aanvaarden zoals je bent).Respect begint eerst en vooral bij jezelf. Iedereen heeft negatievere kanten aan zichzelf mar iedereen heeft ook positieve kanten. Als jij dat al aanvaardt zullen de anderen dat ook vlugger doen want je stelt je er dan vlugger voor open. Het aanvaarden dat je als persoon niet in alles goed kan zijn, maar het ook durven toegeven wanneer je juist wel heel goed bent in sommige dingen, kan ook opbouwend zijn in je gedrag naar anderen toe.
Je moet vooral jezelf zijn of de anderen gaan niet meer weten en geloven wie de echte is. Je kan niet door iedereen graag gezien worden en probeer dan ook niet om iemand anders te 'spelen'.
Je moet natuurlijk ook respect hebben voor anderen en niet alleen voor jezelf.
Respect is een ruim begrip en kleuters kunnen dit zeker al uiten. Het zijn soms maar kleine dingen en die kleine dingen kunnen zijn helpen, beleefd zijn tegen elkaar tijdens het spelen, samenwerken, praten en nog veel meer ...
Maar die kleine dingen kunnen een start zijn om een mooie basis voor "respect" op te bouwen.
De volgende 2 waarden zijn ook belangrijk bij respect zijn er nog 2 waarden die er bij aanleunen en dat leg ik nu een beetje uit.
2) Eerlijkheid
Mijn 3 gekozen waarden: respect, eerlijkheid en vertrouwen horen bij bij elkaar.
Het is een vicieuze cirkel als je niet eerlijk bent tegen jezelf en anderen gaan ze je niet vertrouwen en krijg je geen respect terug. Doe je dit wel dan krijg je wel respect en vertrouwen van anderen en jezelf.
3) Vertrouwen
Je kan er ook op letten om beter iets minder te beloven aan iemand maar het dan ook zeker te doen, dan veel te beloven en het niet te doen.
Begin niet te liegen of beloften te maken dat je toch niet nakomt want dan zijn de anderen je vertrouwen kwijt na een tijdje en dit is moeilijk te herstellen.
Ehisch denken:
"Scholen kunnen beter stoppen met huiswerk geven."
Link artikel:
http://www.klasse.be/ouders/35892/opinie-scholen-kunnen-beter-stoppen-met-huiswerk/#.UsbrmdF3tet
Ik vind het een zeer interessant artikel maar het heeft 2 kanten. Tijdens het artikel heb ik woorden genoteerd: vrije tijd, helpen, sommige kinderen zijn trager dan de anderen, stress en spanning.
Ik gebruik deze woorden en zet er pro's tegenover. Alles heeft pro's en contra's en dat moet je tegenover elkaar zetten om tot een (persoonlijk) beluit/ conclusie te komen.
Ik vind dat huiswerk zou moeten blijven want de kinderen zijn dan ook geleerd voor later hoe ze er moeten aan beginnen. Ik vind dat een kind de moeite moet doen om huiswerk te maken maar de leerkracht moet ook geen pakken huiswerk meegeven. Als men een taak geeft van 2 pg's per dag en niet op een verjaardag of speciale dag dan kan een kind perfect een hobby uitoefenen.
Ik vind het niet nodig dat ouders moeten helpen bij het huiswerk. Mijn ouders zijn zelfstandig en hadden ook niet veel tijd en ik heb dat ook altijd perfect alleen kunnen doen en zo heb ik eruit geleerd. Ik had enorm veel hobby's en kon dat perfect combineren met huiswerk.
Ik heb zelf ook dyslexie en bij mij ging het ook trager maar ik ervaarde geen stress of spanning ik was juist trots dat ik het zelf had gedaan op mijn eigen tempo en dat ik het alleen kon. Erna was er tijd voor ontspanning en dat zag ik dan als beloning.
Een kind moet natuurlijk niet gestraft worden als niet alles is gemaakt als hij dit deeltje niet snapte. Het kind kan het nog eens vragen aan de juf of de juf stelt het zelf voor.
Huiswerk kan een goede hulp zijn voor wie er baat bij heeft de lessen thuis rustig te herhalen. Maar indien de leerling het thuis niet alleen kon en hulp nodig heeft van de leerkracht , moet daar de nodige tijd op school voor uitgetrokken worden.
Als het huiswerk zou wegvallen, zoals Dhr. Stefan Ramaekers verwoorde in het artikel, zou er "meer tijd zijn om gewoon als gezin samen te zijn". Dit is natuurlijk leuk voor het kind/ kinderen en de ouders. Maar er zijn ook nadelen aan verbonden denk ik.
Enkele voorbeelden:
-Als het huiswerk wordt afgeschaft dan moet het kind voor de proeven of examens alles in een blok verwerken en dat is veel zwaarder dan al een huiswerk erover gemaakt te hebben en al weg is met dat stukje leerstof.
-Volgens het artikel wordt er vanuit de school verwacht dat de ouders bij het huiswerk betrokken worden maar als er geen huiswerk is en het kind houdt zijn leerstof bij moet de ouder toch ook worden betrokken om zeker te zijn dat het kind de leerstof goed studeert?
-Er zijn kinderen die nood hebben om extra te oefenen, zullen dit niet of minder doen als het huiswerk wordt afgeschaft.
- Soms zijn leerlingen geholpen met hun huiswerk omdat ze dan worden aangezet om te leren. Niet elk kind gaat uit zichzelf leren of oefenen.
Er kan inderdaad meer gewerkt worden rond het klassikaal instuderen en inoefen maar er is niet altijd de tijd en ruimte voor. De leerkracht moet ook zijn leerstof kunnen geven en zijn leerdoelen vervullen.
Er kan ook vanuit de school gevraagd worden dat de kinderen zelfstandig hun taken (proberen) te maken. Zo worden ze zelfstandiger en is het al een goede voorbereiding naar later toe.
Bij het controleren van het huiswerk is het misschien belangrijk dat de leerkracht het kind een positieve beloning geeft (een complimentje, een stempel, een opmerking). Zo krijgt het kind een beter zelfbeeld en zal het kind het al leuker vinden om aan zijn huiswerk te beginnen. Er zou ook onderaan het huiswerk een kadertje kunnen staan met opmerkingen en dan kan de leerkracht het kind tips geven en iets meedelen.
Ik vind het ook belangrijk dat de leerkracht een goede band heeft met zijn leerlingen en omgekeerd. Zo kunnen ze terug vallen op elkaar als er een probleem is en zo ontstaat er vertrouwen.
Mijn besluit:
Ik vind dat huiswerk zou moeten blijven bestaan in zekere maten (geen hopen huiswerk) en dat de kinderen beloont moeten worden. Zo is er minder stress en spanning.
Casus: taken te laat indienen
Voor de evaluatie van opleidingsonderdelen moeten vaak ook opdrachten ingeleverd worden.
Docenten stellen hiervoor duidelijke deadlines op. Toch zijn er ook altijd studenten die één of twee dagen na het verstrijken van de deadline hun opdracht binnen leveren. in de praktijk gebeurt het soms dat de docent papers accepteert en beoordeelt die na de deadline worden ingeleverd.
Is dit rechtvaardig?
Het kan eens gebeuren dat je een taak te laat indient. Maar als je dit doet heb je een grondige reden nodig. Vb: ziekte, sterfgeval, problemen met de computer, internet,... Ik vind het dan wel nodig om bewijs te kunnen tonen dat het geen leugen is. In het hoger ben je al oud en zelfstandig genoeg om dingen op tijd te kunnen indienen. Als de taak te laat wordt ingediend zou ik per dag punten aftrekken. Zo zullen ze hun lesje wel leren. Studenten die een taak vaak te laat indienen zou ik toch eens een grondig woordje mee praten. Misschien is daar een reden voor en misschien heeft de thuissituatie er ook iets met te maken.
Het praktisch ethisch model
Dit model bestaat uit 9 elementen, die ik zal bespreken met de bovenstaande casus. Het ethisch model heeft twee voorwaarden, vier aandachtspunten en drie evaluatiemomenten.
Twee voorwaarden:
1. Grondhouding aannemen
Ieder mens kan wel eens iets vergeten en daar kan ik perfect inkomen en dit aanvaard ik dan ook. Ik zou het wel niet accepteren als de student nog een A zou krijgen. Ik ben ook al eens iets vergeten indienen en daar horen gevolgen bij volgens mij.
2. Dialoog voeren
Ik vind dat de docent eerst zou moeten kijken naar de reden van de student die zijn taak niet op tijd heeft ingediend. Hierbij zou de docent dus eens een gesprek moeten voeren met de student. Op die manier kan de docent zijn oordeel vellen in de mate van de situatie. Er zou ook een bewijs voor moeten zijn volgens mij.
Vier aandachtspunten:
1. De situatie analyseren
-Hoe is de thuissituatie van de student?
-Zijn er nog studenten die de taak niet hebben gemaakt?
-Vergeet de student vaak zijn taken in te dienen?
2. Zoeken naar handelingsmogelijkheden
-De student niet meer dan een B geven
-Hoe later de opdracht wordt ingediend hoe lager de score. Elke dag punten aftrekken tot de docent de taak krijgt.
3. Motieven verhelderen
-Vergeet de student eenmalig zijn taak is gebeurt dit regelmatig?
-Als de grondige reden verteld is en geaccepteerd wordt, een nieuwe datum bespreken die haalbaar is (zeker als de student in een bepaalde situatie zit).
4. Effecten inschatten
- Als de student eenmalig zijn taak vergeet in te dienen zou ik niet meer dan een B geven.
- Bij meermalig vergeten van de taak zou ik elke dag punten aftrekken totdat de taak wordt ingediend en ook geen B geven.
Drie evaluatiemomenten:
1. Intuïties uitspreken
-Ik vind dat de student die te laat ingediend heeft minder punten verdient dan studenten die wel op tijd waren met hun taak.
2. Normen verduidelijken
-Ik vind dat de student elke dag punten zou moeten verliezen totdat de taak is ingediend. Elke dag min 2 punten en niet meer dan een B verdient.
3. Waarden evalueren
- Eerlijk zijn tegen de docent en geen leugens vertellen anders heeft de docent minder vertrouwen in de student.
Kinderen zien, kinderen doen na:
In dit filmpje zie je hoe kinderen volwassenen nadoen. Als de volwassene een slecht voorbeeld geeft dan zal het kind dat nadoen. Geeft men een goed voorbeeld dan zal het kind dat gedrag ook nadoen. Dus het is kwestie van het juiste gedrag te vertonen. Ik vind dat je bij kinderen altijd moet proberen om het goede voorbeeld te geven. Wat je zelf een goed voorbeeld vindt, hangt af van de waarden die je zelf voorop stelt. Ik zou zeker niet roepen om mijn zin te krijgen, geen geweld gebruiken als ik kwaad ben, geen afval op de grond gooien ook al zijn er mensen die dat oprapen voor jou, ... Dat is een ethische kwestie. Het is iets waar je over moet nadenken. Welke waarden zet ik op de eerste plaats en welke wil ik zeker overbrengen op de kinderen. Je moet het voor jezelf uitmaken. Als volwassene moet je ook de effecten van je gedrag kunnen inschatten. Nadat je een bepaald gedrag vertoonde, kan je gaan evalueren volgens de waarden of de normen die je vooropgesteld hebt voor dit gedag. In heel het proces komen ook je eigen intuïties aan bod. Dat zijn je spontane gedachten, datgene waar je direct op komt, waar je aan denkt. Je kan handelen naar deze intuïties en je kan erop gaan reflecteren. En deze intuïties en reflectie kan je ook uitspreken tegenover anderen.
Ik ga helemaal akkoord met je waarde respect, je moet je eigen blijven en geen andere persoonlijkheid willen spelen.
BeantwoordenVerwijderenGroetjes Marlot
Ikk ben het helemaal eens met de waarde die je wil doorgeven aan de kinderen.
BeantwoordenVerwijderenIk zelf , vind die ook de belangrijkste..
Groetjes x